iStock-1127257348.jpg

Omtanke i kundrelationen fokus för Volvo

Volvo Personbilar skapar rörelsefrihet – personligt, hållbart och säkert. Samma omtanke gäller för den löpande kunddialogen. Den skall vara både relevant och omtänksam, oavsett om du köpt en ny eller begagnad Volvo eller bara ha information.


 Ett bilköp är en av de största investeringsaktiviteterna man gör i livet. Livssituation och behov förändras över tid och vad som var viktigt vi första köpet är sällan kvar som krav när femte bilen skall köpas.

Ett bilägande sträcker sig över många år och när det är dags att byta till en ny eller begagnad bil får det helst vara en Volvo. Service och eftermarknad är stora intäktskällor för en biltillverkare, där varje förlorad märkeskund innebär lägre försäljning under en längre tid.

Volvo Personbilar har länge insett vikten av långsiktiga kundrelationer och avsätter mycket tid, energi och pengar på att skapa en positiv kundupplevelse och förenkla kundens bilägande.

Idag byggs en ny bil helt på beställning baserat på de val som kunden har gjort och väntetiden kan vara ett antal månader beroende på modell och efterfrågan. När en ny kund köper en bil startar en hel serie av kommunikation beroende på tillval och modell fram till den faktiska leveransen. Detta för att hålla kunden informerad och få maximalt ut av sitt inköp.

Kommunikationen anpassas efter vad som är relevant för kunden i olika produktionssteg. I ett tidigt skede kan det vara tidpunkten då man senast kan göra ändringar eller information om vilken fabrik som bygger bilen. Ju närmare leveranstidpunkten kommer är det intressant att informera om tillbehör och hur exempelvis kartfunktionen fungerar, startar motorvärmaren via mobilen eller hur man delar WiFi i bilen.

Gensvaret på kommunikationen mäts och analyseras löpande för att se vad mottagarna värdesätter och vad som är mindre intressant. Man brukar säga att det första intrycket varar, det har verkligen Volvo tagit till sig.