May
14
to Jun 12

Hur skapar du Relation & Brand?

iStock-166146561.jpg

Hur skapar du Relation & Brand?

Relation & Brand har i samarbete med branschorganisationen Swedma tagit tempen på de svenska kundklubbarnas arbete i den nya undersökningen Lojalitetprogramsindex. Hela undersökningen presenteras i samband med ett frukostseminarium hos Swedma den 12 juni.

Resultaten visar att det finns mycket kvar att göra för att leverera kundnytta som skapar engagemang och lojalitet hos kundstocken, där varumärket inte bara har laddats med rabatter och erbjudanden som är enkla att kopiera.

Du kan redan nu beställa ditt exemplar så att du inte missar den! Du får den efter den 12 juni.


Beställ ditt ex här!

Namn *
Namn
View Event →
Mar
28
12:00 PM12:00

Jippi vi vann Guld!

20190327_193900.jpg

Vi vann ett guld i Guldnyckeln tillsammans med vår kund Bixia i analysklassen för vårt bidrag "När innehållet i elkontakten och kundkontakten är det som gör skillnaden".

Vi är oerhört stolta och glada och förstås tacksamma för att Bixia har förstått vikten av att löpande mäta hur kunderna upplever den kommunikation man får med hjälp av vår varumärkestracking, R2B, och att man hela tiden använder resultatet för att bli mera relevant i sin kommunikation mot olika kundgrupper.

Nedan är sammanfattningen och motiveringen från SWEDMA.

Vinnare Analys och resultat

 GULD – När innehållet i elkontakten och kundkontakten är det som gör skillnaden

Sammanfattning:
Bixia är en ny aktör på en elmarknad med generiska produkter. Det krävs hårt arbete för att göra skillnad med innehållet i elkontakten och kundkontakten.Den stora utmaningen är att differentiera kommunikationen för en produkt som är svår att differentiera i sig. Nyckeln är att förstå kunderna och deras upplevelse av kommunikationen. För att både nå fram och in – och uppnå önskad kommunikativ och affärsmässig effekt – måste man kunna följa och förstå hur de tar emot kommunikationen både rationellt och emotionellt.

För att bli vassare och träffsäkrare i kundkommunikation använder sig Bixia av en metod för mätning och analys av kundkommunikation och kundupplevelse. Den är baserad på svar från verkliga aktiva kunder och återspeglar kunddatabasen och kundsegmenten i den och kopplar direkt till verkliga effekter och affärer på kundnivå.

Motivering:
Att skapa kunskap kring en vardagsprodukt med lågt engagemang är en stor utmaning, likaså att skilja sig från mängden bland en uppsjö konkurrenter. Genom genomtänkt analysarbete, gedigen kunskap om målgruppens drivkrafter samt möjligheten att producera lokalt har vinnaren lyckats identifiera en produkt som driver både försäljning och intresse. Vinnaren är Bixia!

View Event →
Mar
4
8:00 AM08:00

Ny vd för Relation & Brand blir Mikael Nordenstjerna

5.jpg

Ny vd för Relation & Brand blir från årsskiftet Mikael Nordenstjerna. Skiftet avslöjar en satsning på tillväxt hos företaget, samtidigt som de befintliga kunderna ges ett starkare fokus.

 

– Min första uppgift blir att renodla de strategier och tankar som vuxit fram de senaste åren, men som det saknats tid och kraft för att genomföra. Målet är definitivt att växa men utan att tappa fokus varken på vår affär eller våra kunder, säger Mikael Nordenstjerna, tillträdande vd på Relation & Brand.

Senast kommer Mikael Nordenstjerna från rollen som COO på MyNumbers. Under sin karriär har han haft en rad affärsutvecklande roller inom såväl mindre som större företag. Nu ser han fram mot ett helhetsansvar för att leda en framgångsrik förändring.

– Relation & Brand är ett väldigt spännande företag som också är ledande inom sitt segment. Företaget har redan en väldigt intressant kundlista, inte bara av traditionell retail utan även elbolag och andra. Dessutom drivs företaget med ett produktfokus där vi levererar värde kring ett ämne vi verkligen kan, säger Mikael Nordenstjerna.

– Här finns en stor potential till utveckling. Och det var inte en förvaltade person som söktes till vd-rollen utan någon som kan se till att det utvecklas. Det hoppas jag kunna bidra med, säger han.

De senaste sju åren har grundaren Nichlas Spångberg haft vd-rollen. Att lämna över till Mikael Nordenstjerna ser han som ett sätt att kunna fokusera bättre.

– Det var en tillfällig lösning att jag skulle bära vd-titeln och nu det dags att lämna över den. Skiftet innebär flera positiva förändringar för våra kunder där vi ännu bättre kan fokusera på att leverera det värde som leder dem till ytterligare framgång och tillväxt, säger Nichlas Spångberg.

Även om han tar ett steg tillbaka från vd-rollen tar han ett steg framåt vad gäller kundrelationer och utveckling.
– Nu får jag tiden att verkligen ägna mig åt att bygga vidare på våra kunders utveckling. De som redan känner mig vet att jag är en pragmatisk person trivs bäst i en praktisk roll där jag kan tillföra ett verkligt värde till våra kunder, säger Nichlas Spångberg.

Dessutom kommer han att finnas tillgänglig för den nya vd:n om så krävs.
– Men jag kommer inte att lägga mig i det arbetet, Mikael blir den kraft som kommer att genomföra de strategier och tillväxtplaner som vi alla ser framför oss. Han har helt rätt egenskaper för att leda Relation & Brands nästa utvecklingssteg, säger Nichlas Spångberg, grundare av Relation & Brand.

Mikael Nordenstjerna
Ålder:
43 år
Familj: Gift och har två barn, 5 och 7 år, samt tre katter.
Boende: Tyresö
Fritid: Snickeribegåvad och ser som främsta avkoppling att bygga vidare på villan och lantstället. Reser gärna. Gillar att läsa, mest blir det managementlitteratur och biografier. Pluggar gärna parallellt med jobbet, tog ut en ekonomexamen i våras och fortsätter nu med juridik för att det är intressant och användbart.

Karriär i urval: Panopticon Software, Fujitsu Services, Fujitsu Sweden, ExOpen, MyNumbers (se Mikaels Linkedin-profil)


nichlas240_2.png

Nichlas Spångberg

VD, Relation & Brand

webb.jpg

Mikael Nordenstjerna

Tillträdande VD, Relation & Brand

View Event →
Feb
7
8:30 AM08:30

Frukostseminarium hos Swedma - Vilken kundupplevelse och effekt levererar din kommunikation?

iStock-495215934.jpg
tid-adress.jpg

Relation-to-Brand – en ny tracking som elbolaget Bixia använder för att mäta kundupplevelsen av kommunikationen.

Bixia är en ny aktör på en elmarknad med generiska produkter. Hör dem berätta om hur de arbetar med att göra skillnad med innehållet i elkontakten och kundkontakten.

Den stora utmaningen är att differentiera kommunikationen för en produkt som är svår att differentiera i sig. Nyckeln är att förstå kunderna och deras upplevelse av kommunikationen. För att både nå fram och in – och uppnå önskad kommunikativ och affärsmässig effekt – måste vi kunna följa och förstå hur de tar emot vår kommunikation både rationellt och emotionellt.

Den 7 februari berättar Peter Janefjord från Bixia och Lars Lindqvist från Relation & Brand mer om vad man kunnat identifiera med hjälp av kundtrackingen Relation-to-Brand R2B™ och hur man arbetar med insikterna.

R2B™ är ett specialkoncept för mätning och varumärkestracking direkt på kundnivå. 

R2B™ följer vad kunderna uppfattar som relevant respektive intressant – och kan framförallt koppla kommunikationsinsatserna direkt till effekter och affärsutfall. 

Huvudsakliga takeaways

  • Koll på hur befintliga kundgrupper verkligen upplever kommunikationen.

  • Vägledning om vad i kommunikationen som bygger kundvärde.

  • Besked om vilka delar av kommunikationen som levererar eller underpresterar i sitt uppdrag, det vill säga vad som kan förbättras.

Kort sagt, värdefull feedback tillbaka till strategi- och kommunikationsarbetet

Plats: SWEDMA, Kungsgatan 62, Stockholm

Mer info: https://www.swedma.se/kundupplevelse-7-februari/


Talare

Peter_bw-200x200.jpg

  

  

Peter Janefjord

Kundkommunikationsansvarig, Bixia

Lars_bw-200x200.jpg

Lars Lindqvist

Kommunikationsstrateg, Relation & Brand & Bixia


View Event →
Dec
6
8:00 AM08:00

Analysera mer med AI och kundanalysmodeller

Kundbeteende.jpg
tid-adress.jpg

Hur väl känner du dina kunder? Är dina kampanjer lönsamma?
Frukostseminarium den 6 december


 Data finns i mängder men värdet av den uppstår först när den omvandlats till en insikt som hjälper dig förstå och lära känna dina kunder. Den ökade förståelsen för kunderna, gör det enklare att vara relevant och skapa en långsiktig relation, som gynnar er båda.

 Under seminariet beskriver vi hur du på olika sätt skapar större kunskap om din kundbas och hur du kan använda kunskapen för att anpassa din kommunikation för att förflytta och utveckla dina kunder. Vi berör beteendebaserade modeller som Kundflödesanalys med livstidsvärden (CLV), RFM, Köptransaktionsmodeller för segmentering, Prediktiv analys, Varumärkestracking och AI-baserad kampanjanalys.

 Seminariet hålls av Nichlas Spångberg, VD på Relation & Brand, som går igenom några konkreta kundexempel för att belysa hur modellerna fungerar i praktiken.

O.B.S. Ett begränsat antal platser!


Talare

nichlas240_2.png

  

  

Nichlas Spångberg

VD, Relation & brand


View Event →
Oct
25
8:00 AM08:00

Hur man bygger ett kundprogram

iStock-464430878.jpg
tid-adress.jpg

Kundklubb, lojalitetsprogram, kundprogram, VIP-program, ja, kärt barn har många namn…

Alla vet att det är de kunder som gillar oss allra mest som står för en stor del av vår försäljning, men lyssnar vi verkligen på vad våra kunder vill få ut av relationen med oss som företag?

Dagens kunder har nya förväntningar och accepterar inte ”one size fits all”. De kräver uppmärksamhet, igenkännande, dialog och skräddarsydda erbjudanden och vill allt snabbare få hjälp med just sina intresseområden. Det ställer nya krav på dig och ditt företag men det ger dig också nya möjligheter att arbeta annorlunda.

På vårt frukostseminarium den 25 oktober kommer vår strateg Lars Lindqvist att berätta hur man skapar ett kundprogram som bygger på kundernas förväntningar. Var börjar man och vad krävs det för att lyckas. Du kommer att få handfasta tips och få se hur andra har gjort.

Varmt välkommen på frukost, inspiration och verkliga exempel.


Talare

lars240_2.png

  

  

Lars Lindqvist

Kommunikationsstrateg, Relation & brand


View Event →
Sep
20
8:00 AM08:00

Seminarie - Hur man bygger segment med hjälp av kundbeteende.

Kundbeteende.jpg
datum.jpg

Hur man bygger segment med hjälp av kundbeteende för att bli mera relevant i din kommunikation.

Relation & Brand vill berätta om en nytänkande metod som ger helt nya svar

Oftast när man bygger kundsegment använder man sig av sociodemografisk information. Under dagens frukost kommer vi att presentera hur man istället bygger segment utifrån kundernas inköpsbeteende.

Vi kommer att redogöra för hur inköpsbeteende fungerar som en nytänkande segmenteringsmetod och hur man i praktiken skapar relevant kommunikation som bygger på hur just dina specifika kundgrupper. Och då med den unika styrkan - till skillnad mot traditionell segmentering - att den skapar försäljning, direkt kopplad till kunderna och deras inköpsbeteende. 

För att belysa hur metoden fungerar i verkligheten kommer vi även att visa några konkreta kundexempel.

Seminariet hålls i av Peter Blidén, analytiker och Nichlas Spångberg VD på Relation & Brand.

Varmt välkommen på frukost, inspiration och verkliga exempel.


Datum:  20 september 2018

Tid:  08:00- 09:30 (Seminariet startar kl. 08:30

Plats:  Stora Nygatan 33  i Gamla Stan, Stockholm


Talare

nichlas240_2.png

  

  

Nichlas Spångberg

VD, Relation & Brand

peter240.png

   

  

Peter Blidén

Analytiker, Relation & Brand


View Event →
Mar
22
8:00 AM08:00

Hur man bygger ett kundprogram

iStock-464430878.jpg
tid-adress.jpg

Hur man bygger ett kundprogram efter kundernas förväntningar

Kundklubb, lojalitetsprogram, kundprogram, VIP-program, ja, kärt barn har många namn…

Alla vet att det är de kunder som gillar oss allra mest som står för en stor del av vår försäljning, men lyssnar vi verkligen på vad våra kunder vill få ut av relationen med oss som företag?

Dagens kunder har nya förväntningar och accepterar inte ”one size fits all”. De kräver uppmärksamhet, igenkännande, dialog och skräddarsydda erbjudanden och vill allt snabbare få hjälp med just sina intresseområden. Det ställer nya krav på dig och ditt företag men det ger dig också nya möjligheter att arbeta annorlunda.

På vårt frukostseminarium den 22 mars kommer vår strateg Lars Lindqvist att berätta hur man skapar ett kundprogram som bygger på kundernas förväntningar. Var börjar man och vad krävs det för att lyckas. Du kommer att få handfasta tips och få se hur andra har gjort.

Varmt välkommen på frukost, inspiration och verkliga exempel.


Talare

lars240_2.png

  

  

Lars Lindqvist

Kommunikationsstrateg, Relation & brand


View Event →
Feb
21
8:00 AM08:00

Kommunicera relevant!

iStock-615480682.jpg
tid-adress kopiera23.jpg

Så motsvarar du dina kunders förväntningar

Relevans är A och O i kommunikation, inte minst i dagens uppmärksamhetspockande brus. Är du inte relevant, så ryker du!

Med målet att få så många som möjligt att intressera sig för din kommunikation och så få som möjligt att avsäga sig den, presenterar Relation & Brand och Axxuss en kundstyrd metod för att du ska upplevas som relevant av dina kunder.

Metoden bygger på att anpassa kommunikationen efter kunders beteende istället för, som ofta görs, deras sociodemografiska egenskaper. Vi berättar om hur du genom att använda inköpsbeteende som grund för din kundsegmentering, kan anpassa kommunikationen, upplevas som relevant och i direkt koppling till detta skapa försäljning.

Seminariet hålls av Peter Blidén, analytiker på Axxuss och Nichlas Spångberg VD på Relation & Brand, som går igenom några konkreta kundexempel för att belysa hur metoden fungerar i praktiken.
 

Varmt välkommen på inspirerande frukost!


Talare

nichlas240_2.png

  

  

Nichlas Spångberg

VD och grundare, Relation & brand

peter240.png

   

  

Peter Blidén

VD och analytiker, Axxuss


Anmälan

Namn *
Namn
View Event →
Jan
16
8:00 AM08:00

Vilken kundupplevelse och effekt levererar din kommunikation?

Om seminariet

Relation & Brand vill berätta om en nytänkande metod som ger helt nya svar

14.jpg

Metoden Relation-to-Brand R2B™ hjälper varumärken att mäta kommunikativa effekter som Relevans, Intresse, Attityd till varumärket tillsammans med Affärsmässig effekt.

Under frukosten kommer vi att redogöra för hur metoden R2B™ fungerar som en nytänkande tracking som bygger på hur just dina specifika kundgrupper upplever kommunikationen, kundprogrammet och varumärket. Och då med den unika styrkan – till skillnad mot traditionell tracking – att den mäter verkliga kunder och är kopplad direkt till deras kundupplevelse och konkreta affärseffekter.

För att belysa hur metoden fungerar i verkligheten kommer vi även att visa några konkreta kundexempel.

Seminariet hålls i av Lars Lindqvist, kommunikationsstrateg och Michael Dahl, affärsstrateg.  

Varmt välkommen på frukost, inspiration och verkliga exempel.

Datum:  16  januari 2018
Tid:       08:00- 09:30 (Seminariet startar kl 08:30)
Plats:    Stora Nygatan 33 i Gamla Stan, Stockholm

 

Talare

lars240_2 (1).png

Lars Lindqvist

Lars står för det mesta strategiarbetet hos Relation & Brand och har mer än 30 års erfarenhet på området. Han brinner för goda kundupplevelser och att skapa värde och resultat genom relevant kommunikation.  


Michael Dahl.jpg

Michael Dahl

Michael har i olika roller arbetat med affärsstrategi, varumärkesutveckling, kundutveckling, riktad kommunikation och analys. Han drivs av att hjälpa företag att utveckla sina affärer och kunder – och framförallt fånga det som driver värde.


Anmälan

Genom att anmäla mig godkänner jag även att relation & Brand kontaktar mig med inbjudningar till framtida seminarier samt relaterad marknadskommunikation.

View Event →