Om Relation & Brand

_DSC3678_Kristofer Samuelsson Photography.jpg
_DSC3864_Kristofer Samuelsson Photography.jpg
 

Vi hjälper dig utveckla fingertoppskänsla för kunden

Att stärka kundlojaliteten är enklare än vad många tror. Med analys, insikt, kommunikation och uppföljningar kan du få kunden att köpa mer, oftare och stanna kvar som trogen kund längre. Möt Nichlas Spångberg, vd för Relation & Brand, i en intervju om drivkrafter och vilka steg du kan ta för att komma igång.

Hur beskriver du ert Varför, er passion och era drivkrafter?
Min drivkraft är att se hur våra uppdragsgivare utvecklar en fingertoppskänsla för sina kunder, så att varje individ får lika god service som när det fanns lanthandlare som kände alla människor i byn och hade koll på deras värderingar, smakpreferenser och intressen. Idag analyserar vi data, utformar kommunikation och mäter resultat, men känslan hos kunden ska vara densamma; varje människa ska känna sig unik, sedd och bekräftad.

Vad gör er verksamhet unik?
Vi har kompetens och erfarenhet av att driva hela processen från analys, insikt och aktivitet till uppföljning och förbättringsförslag. Vi tar ansvar för de åtgärder som vi föreslår, om vi tror att exempelvis ett stamgästprogram kommer att ge bäst resultat, så finns vi där för att utforma upplägg, implementera, mäta resultat, utvärdera och justera upplägg vid behov.

På vilka sätt ser Relation & Brand till att marknadschefen blir hjälte?
Vi kvantifierar vad varje kund är värd och arbetar med det som kallas livstidsvärde. Vår analys, våra metoder och verktyg syftar till att varje kund ska köpa mer, oftare och stanna kvar som trogen kund längre än tidigare. När marknadschefer med stöd av oss kan visa på förbättrade resultat och lojalare kunder, då blir de ofta hjältar.

Vi tar ansvar för de åtgärder som vi föreslår, vi omsätter dem i handling och finns kvar och mäter resultat och förfinar kommande erbjudanden eller budskap.
— Nichlas Spångberg, vd.

Hur kan jag komma igång med att stärka kundernas lojalitet?
Ett första steg är att skaffa ökad insikt om dina kunders beteenden. Det kan handla om att mäta hur många varor en kund köper under 12 månader eller hur många som återkommer efter sitt första köp. Du kan också välja fokusgrupper för att fördjupa dig i kundernas värderingar och intressen. Utifrån analysen fattar vi, i samråd med vår uppdragsgivare, beslut om ett antal åtgärder. Det kan till exempel vara atttrogna kunder som uppskattar närproducerad mat får träffa en ekobonde under en kundkväll eller att en förstagångsköpare får ett skräddarsytt erbjudande för att komma tillbaka. I nästa steg mäter vi utfallet och fattar beslut om kommande åtgärder. Du kan välja att stärka och utveckla en av delarna eller jobba med hela flödet.

Vilka milstolpar har ni utvecklats mest av?
Vår affärsidé, när vi startade 1999, var att samla och analysera affärsdata från framväxande Dotcom-företag. Målet var att driva en europeisk kundklubb där vi kunde dra fördel av databaser och analysera big data för att skapa relevant kommunikation. Vår första kund var CDON och vi var bland de första i Europa att arbeta med e-postmarknadsföring. Sedan dess har vi förvärvat en del av en reklambyrå och ett företag nischat på sökordsoptimering. Våra erfarenheter har lett till det värde vi skapar för våra uppdragsgivare idag: att med fingertoppskänsla och kundinsikt kommunicera på ett sätt som leder till fler affärer och kundens upplevelse av varumärket.

Hur vill du att verksamheten utvecklas framöver?
Vi blir allt oftare en partner som tillsammans med våra uppdragsgivare utvecklar och förfinar kundrelationen. Den rollen känns helt rätt för oss och den kan vi utveckla ännu mer framöver.

Välkommen att kontakta mig!

Nichlas Spångberg, vd, Relation & Brand

 
 

Inspiration, events, trendspaningar

Missa inte vårt nyhetsbrev!

 
 
 
_DSC3441_Kristofer Samuelsson Photography.jpg